Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egy új osztrák film a jóléti nyomorról: Ulrich Seidl-Kánikula

2012.01.08

 Kánikula (Hundstage) színes, feliratos, osztrák filmdráma, 121 perc, 2001 rendező: Ulrich Seidl

 

kanikula1.jpg

"Bécs külvárosaiban, valahol az autópálya kijáratainál, a hipermarketek és az új lakótelepek között fullasztó és forró a hétvége. A kánikulai napok közben hat, egymásba futó történet bontakozik ki, felfedve egy csalódásokkal és magányos figurákkal teli világot. Miközben a lusta és melankolikus nappalok alsónadrágban és bikinikben semmittevéssel telnek, addig az alkoholba, éneklésbe és szexbe merülő éjszakákon elszabadulnak a nyers érzelmek és az erőszak dühe. A nyomasztó hőségben nincs megkönnyebbülés, a feszültség egyre nő, az indulatok a forrongó agresszióig fokozódnak. Az élet megmutatja legbensőségesebb és legsebezhetőbb oldalát."

 


 Ausztriai szépség

 

kanikula4.jpg

Lassacskán hozzánk is beköszönt a nyár, a forróság, a kánikula.

Bécs. Külső kerület. Sárgában úszó vagy fakón égett képek. (Mint a régi családi nyaralásokról készült képeken.)

Új kertváros, áruházakkal határos. Aszfalt, akciós ár és telepített növények. Echte épített környezet: gagyi, de mutatós. A lány parkolókban stoppol és egész nap össze-vissza autókázik. Naiv, provokatív, talán bolond, csúnya. Ismeri a magazinok top tízes listáit. A biztosítási ügynök mercijével a házak között cirkál. Igyekszik mindenkit meggyőzni a veszélyekről. Izzad, tettest keres. A görög és felesége, titokkal múltjukban, egy házban - külön. Az asszony szexklubba jár, szeretőt tart. A férfi célba lő, teniszlabdát pattogtat. Szótlan, provokatív kapcsolat. Az öreg mérnök kertjét kapirgálja naphosszat. Álcáz és megfigyel. Ötvenedik házassági évfordulójára készül. Halott feleségét bejárónőjével pótolja. A tanárnő szeretőjét várja. Bugyipróba, punciborotválás. Kínzásba torkolló találka. A szőke szépség tuningautós pasijával randizik. Bizalmatlan kufirc a vezetőülésen. Közben némelyek összetalálkoznak, hátha viszi őket valamerre a sors.

 

Fassbinderi, Buharovi figurák: ocsmányságukat széppé teszi esendőségük, létük hihetőségét növeli valótlanságuk. Szinte mind hervadtak és kövérek; lepusztult erkölcsiséggel. Annyit ehetnek naponta, amennyi beléjük fér. A jóléti társadalom tehetetlenül vergődő termékei. Már saját problémáik sincsenek, végzetük sincs. Bedobós újságok és tévéreklámok irányította küszködő lények ők. Ha süt a nap, akkor napoznak. Ám valahol még mindig pislákol bennük az ember. Keresik eredetüket. Esendőségük talán megmaradt.

 

Ritka film a szomszédból. Társadalmi látlelet? Orákulum? Borzongató fikció? 

Hasonló helyeket és figurákat nap mint nap láthatunk. A városi ember napi cselekedetei hasonlóak. A hasonlóság hihetőségét pedig erősítik a valóságosnak tűnő képek. Eredetinek tűnő helyszíneken járunk, jórészt amatőr szereplőkkel, amelyeket a film boncolgató groteszkséggel mutat be. Ulrich Seidl, rendező jól mozog ezen a terepen. Korábban dokumentumfilmeket készített, a Kánikula az első nagyjátékfilmje. Minden pillanata pontosan összerakott, és szoros logikai rendben áll a többivel. Így épül fel az emberi rothadás folyamata: hasonló ahhoz, amelyet az Amerikai szépség csak finoman mert megpiszkálni, ám itt a teljes létet átható állapot. A kiút vagy feloldozás szinte elérhetetlen. Nem szállítják házhoz, nem mérhető, nem levehető a polcról. 

 

Nyomasztó, fejfájdító, öklendeztető, ám rendkívül élvezetes és pontosan megcsinált film: hétköznapi pokoljárás.

Már nálunk is van külvárosi szupermarket-negyed melléépülő lakóparkkal ésatöbbi. Lassacskán hozzánk is beköszönt a nyár, a forróság, a kánikula?

 

Bérczessy Gergely

 

 

Jóléti nyomor

 

kanikula3.jpg

Gondosan megtervezett kertecskék, centire ugyanolyan magas fűszálak és virágok, tipp-topp házikó csini, piros tetővel. Hány magyar turista vágyott már rá, hogy bepillantson egy bájos osztrák házikó ablakán: vajon a falakon túl, a lakók lelkében is ugyanilyen tipp-topp-e minden? Egy ötvenéves osztrák rendező, Ulrich Seidl most alaposan a falak mögé néz, szinte reality show-t kínál nekünk, épp csak távolabb teszi kicsit a kamerát, hogy ne legyen túl sokkoló az élmény. Néha távolabb se teszi. A Kánikula című filmben osztrák polgárok életébe látunk bele, többnyire középkorú vagy idősebb osztrák polgárokéba, nyomorult hétköznapokba, melyek tömött hűtők előtt, zsíros jólétben zajlanak. A magyar mozinéző morgással, felhördüléssel kíséri egy-egy csupasz, a jómódtól meghájasodott női vagy férfitest látványát, az intimitások közszemlére tett, erotikától megfosztott sorozatát. Egyszerre kiderül: a magyar néző prűd, csak a hazai nyomor szemérmetlenségét tanulta meg elviselni, a hiányos fogú nyugdíjas, az alkoholista munkanélküli képét a tévé éjszakai műsoraiból. Seidl nyers, vagány filmje megzavar: úgy érzed, a rendező a te saját, várva várt jövődet cikizi. A gazdaság virágzik, a hatalom diszkréten a háttérben teszi a dolgát, a polgár pedig magára marad a kertvárosi házával, a remek fizetésével, s a szabadság óriásira nőtt terében rémülten kutat kapaszkodó után.

 

Mi lehet ilyen kapaszkodó? Mondjuk reklámszövegek, melyeket az egyik szereplő, a bolond autóstopos lány kontár filozófiává fűz össze, és szent igeként hirdet. De kapaszkodhatsz érzéki örömökbe is, minőségi kencékkel ápolt tested belevetheted szexjátékokba, ezt teszi a Tanárnőnek nevezett prosti. Lehet sportkocsid, mint a menő Mariónak, úszómedencéd, mint a görög bevándorlónak, kialakíthatod a környék legszebb díszkertjét a nyugdíjas Walterhez hasonlóan, mindez mit sem ér, ha nem kapaszkodhatsz embertársadba. Ez legfőbb, legszebb üzenete a filmnek. A történet féltucat párhuzamosan futó, szomorú eseménysora közül az a kettő végződik felemelően, ha nem is boldogan, melynek szereplői kezet tudnak nyújtani egymásnak, képesek a szeretetre, a szerelemre. Hőseink hájasan és öregen, bizarr helyzetekben simulnak egymáshoz, de megható ragaszkodással.

 

Fontos elmondani: ez a mozi nem a tőkés rendszer vagy a konformizmus bírálata, semmi köze szélsőséges politikai álláspontokhoz. Seidl filmje egy sajátos jelenségről, a jóléti nyomorról beszél, de nem kinyilatkoztatásokban, hanem pár ember sorsát szemléletesen, együttérzéssel bemutatva. Az élet nagy próbatételei, szerelmi csalódás, öregség, halál csak másvalakivel együtt elviselhetőek, akire éppúgy számíthatsz, mint ő terád, a méretes GDP ilyenkor nem elég jó barát. A film nett és csini  honlapját olvasva beigazolódik, amit már a moziban sejtesz: ezek az osztrák színészek kicsit magukat is játsszák. Az elhízott strici a valóságban pornólapkiadó, a riasztókkal házaló figurának biztonságtechnikai cége van, a fiatal csibészt olyan színész alakítja, aki mellesleg taxizik is. Önleleplezésük komolyságát, odaadását látva egyszerre megérted: az osztrák fegyelem és precizitás nem külsőség, hanem menedék és életforma, kapaszkodó a világ káoszában.

 

Dóka Péter

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

High and Stumpy Blood Pressure Symptoms

(AoxydayPak, 2018.10.08 14:26)

Pression arterielle est comment poupe votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque age votre moelle bat, il pompe le sang par vos arteres a la reste de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/prix-moyen-cialis/

Blood compressing: What is normal

(AAmashhesyDeta, 2018.08.07 19:27)

Compression est comment calleux votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur essence pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent prendre offre sang loin de votre coeur. Chaque age votre moelle bat, il pompe le sang par vos arteres a la vacances de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/acheter-cialis-pas-cher-paris/