Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Erosz, filia és agapé

2012.01.22

Míg a magyar nyelvben többnyire két szót használunk a szeretet kifejezésére, addig az ókori görögök árnyaltabban, különböző szavakkal fejezték ki: szexus, eroszfilia, és agapé.

Érdemes elgondolkodni ezeknek a szavaknak a jelentéstartalmán és feltenni magunknak a kérdést, hogy milyen is az a szeretet, amit kapni szeretnénk a párkapcsolatainkban. 

 

 szirtfok.jpg

 

"Szeretlek, mert enyém vagy." (Szexus

"Szeretlek, mert ilyen vagy." (Erosz

"Szeretlek, mert társam vagy." (Filia)

"Szeretlek, - mert szeretlek." (Agapé

 

Fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyát ezeknek a tulajdonságoknak a kapcsolatunkban.

filia azt fejezi ki: „szeretlek, mert társam vagy”. Ez a baráti szeretet, ami kölcsönösségen alapul. „Szeretlek, mert szeretsz.”

Az erosz azt fejezi ki: "szeretlek, mert szükségem van rád". Vagy még egyszerűbben: "szeretlek, hogy szeress", „szeretlek, mert kapni akarok tőled”.

Az erosz - szerezni vágyik, az agapé - adni akar. Az erosz a hiányon alapul, és ez motiválja, az agapé viszont szabad arra, hogy a magáéból adjon. Az erosz mindig arra irányul, amit jónak talált, az agapé viszont mind a jó, mind a rossz iránt megnyilvánul, feltétlen, a forrása önmagában van, és a körülményektől függetlenül túlárad önmagán.

Az erosz felismeri az értéket abban, akit vagy amit szeret, és vágyik rá. Az agapé szeret, és ezért értéket teremt abban, akit vagy amit szeret. Az erosz azt mondja: szeretlek, hogy szeress. Az agapé ezt mondja: szeretlek, mert szeretlek.

filia feltételhez kötött, de az agapé nem. Az agapé szeretetet nem a külső körülmények motiválják, nem függ a körülményektől. Belülről fakadó, elkötelezett szeretet. Nem függ a szeretett személy viszont-szeretetétől, viselkedésétől, hálájától.

Az erosszal és a filiával ellentétben, az agapé nem múlik el soha (1Korinthus 13:8). Ezért az agapé olyan, mint egy kemény csonthéj a filia hártyája körül.

 

Egyedül Isten képes agapéval szeretni, és azok, akiket megajándékozott vele.

Ugyanakkor egyértelmű, hogy Isten azt akarja, hogy az agapé legyen a házasság alapja. Ez először is azt jelenti, hogy a valódi keresztyének nem futó kalandokra vállalkoznak, hanem életre szóló szövetségre lépnek egymással.

Nem hagynak „biztonsági kiskaput” a menekülésre azzal, hogy a házasságot meg sem kötik, hanem csak összeköltöznek, hogy könnyebb legyen a kapcsolat megszakítása „szükség esetén”.

Testi kapcsolat létesítésével képesek megvárni a házasság biztonságos fészkét, hiszen„az agapé türelmes” (1Korinthus 13:4).

Nemcsak a saját szükségleteik kielégítését keresik, hanem a párjukét is, hiszen „az agapé nem keresi a maga hasznát” (1Korinthus 13:5a).

Készek megbocsátani a másik botlásait, hiszen „az agapé nem rója fel a rosszat” (1Korinthus 13:5b).

Ha zátonyra fut a kapcsolat, nem adják fel, hiszen „az agapé mindent remél, mindent eltűr”(1Korinthus 13:7)

 

 

„A tiszta és szent szeretet nem érzelem, hanem alapelv.” (Ellen G.White: Boldog otthon) Ez a fajta szeretet nem velünk született tulajdonság, de megtanulható.

 

 

Ez a szeretet nyomot hagy: „Az egyetlen fontos dolog, amikor elhagyjuk ezt a világot, azok a szeretet-nyomok lesznek, amelyeket hátrahagyunk.” (Albert Schweitzer)

 

 

„Ha hallgatsz, hallgass szeretetből; ha beszélsz, beszélj szeretetből; ha figyelmeztetsz, figyelmeztess szeretetből; ha megbocsátasz, bocsáss meg szeretetből.” (Szt. Ágoston)

 

„Minden dolgotok szeretetben menjen végbe!” (1Korinthus 16:14)

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

kajak@kajak.hu

(Spam, 2014.11.12 20:29)

KURVA ANYÁD

Budapest

(Tóth Bence, 2014.11.12 20:30)

Citrom

Re: kajak@kajak.hu

(anyu, 2014.11.12 21:23)

kisfiam, eltöröm a kukidat ha szídsz engem!

ifjusag@voroskeresztbp.hu

(Gemedbeast, 2014.11.12 20:29)

Tisztelt oldalalkotó!
Köszönöm ezt az információt,hiszen az etika házimhoz rendkívül jól jött ez a tömérdek szöveg,további szép napot