Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Kereskedelmi tévécsatorna axiológiai elemzése

2008.04.01

Szent István Egyetem

Jászberényi Főiskolai Kar

Társadalomelméleti, Közművelődési és Felnőttképzési Intézet

Közművelődési és Felnőttképzési Tanszék

 

Területi intézményi gyakorlatok
AZ RTL Klub bemutatása
Boros Attila Péter
Budapest 1999. november 24.


Tartalomjegyzék:

1. Bevezető – A tudatiparról, avagy A fantázia kisajátítása 3.old.
2. Az RTL Klub Televízió megalakulása 5.
3. Az RTL Klub műsorának vételi lehetőségei 8.
4. Az RTL Klub nézettségi adatai 11.
5. A magyar mozgókép kultúra támogatása 14.
6. Egy reklámtevékenység 15.
7. Az RTL Klub hírforrásai 18.
8. Kapcsolattartás a nézőkkel 19.
9. Televíziós műfajok, műsortípusok az RTL Klubnál 20.
10. Bezárólag – Kapcsolgatás, avagy nulla tudat 24.
11. Felhasznált irodalom 25.
12. Mellékletek:
- Az RTL Klub weboldala
- A Fókusz c. újság szenzációhajhászó cikkei



Bevezető

Dolgozatomban az RTL Klub televízió tevékenységét szeretném bemutatni.
Választásom praktikus szempontból történt, munkahelyemhez közel eső televíziós társaságról van szó. Előljáróban el kell mondanom, hogy több éve nem vagyok rendszeres televízió néző, életmódom nem engedi meg a háttér- televíziózást. Ha mégis néha leülök a tv elé, elsősorban közszolgálati televíziós- csatornát szoktam választani vagy a nemzeti kultúra védelmében létrehozott Duna Televíziót, mivel értékrendszerében és ízlésvilágában ez áll hozzám a legközelebb. Kikapcsolódásként nagy ritkán mégsem vetem meg a zenei klip műfajra specializálódott csatornákat, pl. a német VIVA TV programját vagy a magyar megfelelőjét a ZENIT TV-t.

El tudom fogadni, hogy ma az átlag népesség elsősorban szórakoztató, rekreációs típusú műsorokra kíváncsi, adódhat ez a jólét látszólagos növekedésével járó könnyedség-, felszabadultság- érzéssel. Ugyanakkor érzem a veszélyét annak, hogy a kereskedelmi adókon sugárzott könnyű műfajú és sokszor igénytelen, egyszerű vizuális panelekből építkező, a realitások helyett álvalóságot bemutató műsorok, hosszú távon leszoktatják az embereket a kritikus gondolkodásról, az emberi lényeget, az emberséget kibontakoztató művészi alkotások átéléséről. Hosszú távon az egyéniségek sokszínűsége helyett így uniformizált, intoleráns iparszerűen termelt generációk nőhetnek fel…


Az RTL Klub tevékenységét sokféleképpen lehet megítélni. Az, hogy a PR iroda munkatársai Salgói Orsolya és Dobsi Adrienn előzetes bejelentkezésem ellenére sem ért rá velem foglalkozni, majd az általuk ajánlott HR munkatárs Sajtos Erika is visszautasította a szívességet, még nem ad elég alapot a negatív kritikára. A szerkesztőség épületének biztonsági örökkel történő védelme, megközelíthetetlensége, a szervezeti struktúra titkos volta nekem már annál inkább jelez valamiféle üzletközpontúságot.
Az anyaggyűjtés során az előbb említett okok miatt, az Interneten található honlapra, filmtörténet és mozgóképkultúra tanfolyami, valamint újságírói ismereteimre hagyatkoztam.



A TUDATIPARRÓL avagy A FANTÁZIA KISAJÁTÍTÁSA


Az egyház, az iskola és a család szocializációs szerepét, azoknak a normáknak az elsajátítását, amelyet a társadalmi beilleszkedéshez mindenkinek meg kell tanulnia, alapvetően átformálta a média. A televízió képernyőjén keresztül már nem azok az ismeretek érkeznek meg, amelyeket a szülő, a tanár vagy a pap engedélyezne. A meggyőzés helyett immár a csábítás jelent meg.
Az írás maga az emlékezet, a tv pedig a felejtés – írja Paul Virilio médiafilozófus, hiszen a televíziós csatornák képein keresztül a felejtés iparszerűvé tételének programja valósul meg.
Előbb a patinás filmstúdiók kerültek hírközlési vagy elektronikai konszrnek tulajdonába, majd az informatika és a szórakoztatóipar óriásai fúzionáltak, megszerezve a közönség érdeklődésére számot tartó archív filmvagyont, a sportközvetítések jogát és a terjesztői hálózatokat.
Mostanában mindenki azt latolgatja, mennyivel nő meg a monopolizálódás és vele az agymosás veszélye? – veti fel Almási Miklós A fantázia kisajátítása c. esszéjében. A világban máris három-négy kézben van több milliárd ember képzeletvilágának irányítása, ekkora virtuális hatalma még sztálinnak sem volt. A mai tulajdonosoknak ugyanakkor csak korlátozott befolyásuk lehet arra, amit kínálni lehet ezen a globális piacon. A néző kondicionálása régóta tart. Megszilárdult a műsorrend, az adók ugyanazt darálják hétről-hétre: film, talk-show, szerencsejáték, hír, felnőtt mozi: erotikus akármi…

Nézzük meg, mindez mennyiben igaz az RTL Klubnál:


Az RTL Klub Televízió megalakulása

A CLT-UFA (49%), a MATÁV (25%), a PEARSON (20%) és a UNICBANK (6%) részvételével létrejött társaság a Magyar RTL Televízió Részvénytársaság 1997. július 9-én elnyerte az egyik országos, földfelszíni sugárzású televíziós csatorna koncessziós jogát.

Az RTL Klub működése során biztos szakmai hátteret jelent a CLT-UFA, melynek neve a nemzetközi műsorpiacokon is ismerősen cseng, hiszen a CLT-UFA Európa legnagyobb média-birodalmaként jelentős vásárlóerőt képvisel. A csatorna munkatársai profitálhatnak abból a sok éves tapasztalatból, amit a CLT 11 országban 17 televíziós csatorna működtetésével szerzett meg.

A CLT-UFA európai szórakoztatóipari vállalkozás. 1997. január 13-a óta az európai rádiózás és televíziózás vitathatatlan vezetője a luxemburgi központú CLT-UFA média csoport, amely nemzetközileg is jelentős szerepet játszik a gyártás és a jogok engedélyezése terén. A CLT-UFA-t létrehozó mindkét társaság beírta magát a médiatörténelembe.

A CLT-UFA a magántulajdonú kereskedelmi televíziózás és rádiózás úttörője volt. Az eredetileg Compagnie Luxembourgeoise de Radiodiffusion (CLR) néven 1931-ben bejegyzett társaság Európa egyik legsikeresebb rádiójaként működött évtizedeken keresztül. A televíziós műsorszórásba való bekapcsolódását követően 1954-ben a társaság nevét Compagnie Luxembourgeoise de Télédiffusion (CLT)-ra változtatta és hamarosan a televíziózás egyik meghatározó szereplőjévé vált. Márkaneve, az RTL, mind a rádiózás, mind a televíziózás terén az innováció, kreativitás és népszerűség szinonimája.

Az európai audiovizuális média - nyolcvanas évek közepén megkezdődött - deregulációs folyamata lehetővé tette a CLT új piacokon való terjeszkedését - Németország, Franciaország, Belgium, Hollandia, az Egyesült Királyság után legújabban Svédországban, Lengyelországban Magyarországon és Ausztriában.

A hamburgi központú UFA Film- und Fernseh-GmbH hasonlóan sikeres múltra tekinthet vissza. Az UFA az Universum Film AG jogutódjaként jött létre 1984-ben és a Bertelsmann AG audiovizuális tevékenységének középpontjába került. Ezenkívül számos érdekeltsége van német rádió és televízió állomásokban, foglalkozik filmgyártással, televíziós műsorgyártással valamint filmek és sportesemények közvetítési jogának értékesítésével. Az UFA-nak erős pozíciói vannak Németországban, ahol a sportjogok és gyártás terén piacvezető.

A két média társaság tevékenységeinek egyesítése (1997-ben az összesített éves bevétel: 5,5 milliárd DEM) alapozza meg azt a kiegészítő stratégiát amely a műsorszórás, valamint műsorgyártás és jog-akvizíció minden területére kiterjed.

A Pearson csoport produkciós szakértelme is kiemelten fontos az RTL Klub számára. A Pearson székhelye az Egyesült Királyságban van, e vállalat tulajdonában áll az egyik legnagyobb európai televíziós produkciós cég, csakúgy mint a Financial Times és a Economist lapok, valamint részvényes az Egyesült Királyságban működő Channel 5 csatornában is. A csoport gyártásában készül a népszerű Várom a párom vetélkedő, valamint a Barátok közt című napi sorozat.

A Magyar Távközlési Részvénytársaság az RTL KLub cég huszonöt százalékát birtokolja. A MATÁV komoly pénzügyi hátteret jelent, és a magyar piaci viszonyokban nagy tapasztalattal rendelkezik, s Magyaroszág második legnagyobb vállalata.A Unicbank régóta működő és biztos pénzügyi háttérrel rendelkező magyar bank.
A társulásban résztvevő partnerek közös célja volt, hogy magas színvonalú kereskedelmi televíziós csatornát hozzanak létre, amely a magyar családok számára szórakoztató, informatív és ismeretterjesztő műsorokat kínál. A fő irányelvek kialakításánál a közönség igényeit kívántuk figyelembe venni, a nézők megelégedését kivívni. A politikai semlegesség megőrzésével hangsúlyt kívánunk helyezni a köz szolgálatára, a szabad választási lehetőségre, a magyar kultúrára, Magyarország Európán belüli szerepére - és mindezt

könnyen hozzáférhető, szórakoztató módon.

Az RTL Klub műsorának vételi lehetőségei


Az RTL Klub adóhálózata, ellátottsági térképe (lakossági ellátottság 86%):

Az adóberendezések fő adatai:

Sorsz. Telephely Csatorna
1. Budapest 24
2. Csávoly 07
3. Győr 51
4. Kabhegy 57
5. Kékes 53
6. Komádi 49
7. Nagykanizsa 31
8. Pécs 02
9. Sopron 32
10. Szentes 57
11. Tokaj 26
12. Úzd 47


TV átjátszó adóberendezések rádióengedélyei :

Sorsz. Telephely Adó Csatorna
1. Abaújszántó 49
2. Alacska 53
3. Bátaszék 10
4. Borsódgeszt 47
5. Budapest Inter. 27
6. Budapest Lm. 39
7. Budapest Vm. 34
8. Bükkaranyos 56
9. Debrecen 29
10. Diósgyőr 39
11. Dorog 33
12. Erdőbénye 51
13. Erdőhorváti 53
14. Esztergom 38
15. Felsőgagy 40
16. Fóny 38
17. Fulókércs 53
18. Füzérradvány 37
19. Hercegkút 36
20. Hernádpetri 35
21. Hernádszurdok 51
22. Komlóska 38
23. Miskolc-Hámor 29
24. Miskolc-Pereces 37
25. Miskolc-Tapolca 39
26. Monok 23
27. Nagykinizs 37
28. Nyergesújfalú 22
29. Parasznya 40
30. Pásztó 34
31. Regéc 36
32. Sátoraljaújhely 38
33. Szekszárd 30
34. Szemere 41
35. Szendrőlád 56


Az RTL Klub nézettségi adatai

A csatorna 1997-es októberi indulásakor elsődleges célja a fiatal korosztályok megnyerése volt. Az RTL büszke arra, hogy komoly sikereket ért el a fiatalok körében, amelyeket mi sem bizonyít jobban minthogy 98 decemberétől a 18-49 éves korosztály tagjainak körében piacvezetővé vált a csatorna.
Mint a médiakutatások megmutatták alapvetően általános a vélemény, hogy az RTL Klub a lakosság széles rétegeinek kiszolgálására törekszik. Ezt illusztrálja a következő diagramm, amely megmutatja, hogy az RTL Klub-ot rendszeresen nézők korösszetétele fedi le leginkább az összlakosságét - a legnagyobb nézettségű csatornák közül.
A két legnézettebb kereskedelmi csatorna imázsa közötti különbség a legmarkánsabban a "szórakoztató" illetve "politikai-szórakoztató" és a "fiatalabbakat megcélzó" illetve "idősebbeket megcélzó" tengelyek mentén mutatkozik meg. Bár a televíziónézők véleménye szerint mindkét csatorna szórakoztató, az RTL KLUB-ot szórakoztatóbbnak tartják a TV2-hez képest.
A '97-es eredményekkel összehasonlítva 1998-ra s azóta is fokozódott ez a különbség. Az RTL KLUB maradt továbbra is a politikailag függetlenebb csatorna.
A korábban elindult műsorokban nem a már jól ismert, befutott sztárműsorvezetőkkel találkozhattak a nézők, hanem friss, eddig ismeretlen fiatal arcokkal. Stratégiájuk fontos része, hogy saját sztárokat nevelnek ki. Műsorvezetőik közül sokan nagy népszerűségnek örvendenek, mégis úgy gondolják, hogy ideje egy-két úgynevezett "nagyágyúval" tovább erősíteni csapatukat.
A tény, hogy Frei Tamás, Bárdos András, Koós János, Fábry Sándor,
Gálvölgyi János, Koltay Róbert, Galla Miklós, Boros Lajos és Bochkor Gábor az RTL Klubon látható, azért is nagyon fontos számnkra, mert jelenlétükkel azt bizonyítják, hogy a meghatározó televíziós személyiségek is őket választják a magyarországi tévécsatornák közül.

A magyar mozgókép kultúra támogatása

Az RTL Klub fontos feladatának tekinti a magyar mozgókép kultúra támogatását. Több népszerű magyar film elkészítéséhez nyújtott segítséget.
1998-ban az Ámbár tanár úr, 6:3, Gengszterfilm, Közel a szerelemhez, Találkozások és búcsúzások című filmek elkészítéséhez járult hozzá.
Idén a Hyppolit 2000 és a Meseautó 2000, a régi nagy sikerű filmek újraalkotását segíti elő.

Egy reklámtevékenység: az „RTL KLUB ROAD SHOW”

Az RTL KLUB Televízió 1999-ben is útjára indította sikercsapatát, ezúttal a jótékonyság jegyében. Idén május 15-én Nagykanizsán indult a Road Show.
Az elmúlt évben hatalmas érdeklődéssel kisért országjárás idén is folytatódik.
A televízió népszerű műsorvezetői (Erős Antónia, Szellő István, Pokrivtsák Mónika, Palotás Petra, a Fókusz csapat és még sokan mások) és a legnépszerűbb hazai zenekarok több, mint 20 városba látogatnak el műsorukkal, majd augusztusban a KISKALÓZ-játék legjobbjait öt különböző Balaton-parti kikötőben fogadja Jónás Rita egy igazi kalózhajós játékra. Több városban a három napos Kaiser Serfesztivál gazdagítja a programot.

Idén a szórakoztatás - zene, tánc, játék - mellett jut idő az egészségnevelésre is: 12 városban lesz jelen a Signal Dentibusz (ingyenes fogápolási tanácsadás és szűrés), valamint a Medibusz mozgó egészségmegörző rendelő - amely az AstraZeneca gyógyszervállalat támogatásával jött létre és működik - ingyenes műszeres vérnyomásméréssel, kérdőíves allergiásnátha- és asztmaszűréssel, valamint életmód tanácsadással vár életkortól függetlenül mindenkit.

Az RTL KLUB stábja minden városban - a polgármesterekkel egyeztetve igyekszik valami maradandó, szép emléket hagyni maga után. Így például az első állomáson - Nagykanizsán, a központban - egy ivókúttal kedveskedett a város lakóinak. Emellett számos játszótér felújítását is vállalta a csatorna, valamint parkok virágosítását, rendbe tételét.
Az évezred utolsó nyarát az RTL KLUB Road Show-ja szeptember 19-én, Budapesten, a Campona bevásárlóközpontnál búcsúztatta egy nagyszabású koncerttel.

A Road Show '99 –es programjai:

Nagykanizsa Május 15., szombat
Hévíz Május 22., szombat
Kaposvár Május 30., vasárnap
Székesfehérvár Június 05., szombat
Kecskemét Június 12., szombat
Szombathely Június 19., szombat
Szolnok Június 27., vasárnap
Pécs Július 03., szombat
Baja Július 04., vasárnap
Dunaújváros Július 10., szombat
Salgótarján Július 17., szombat
Veszprém / Barátság park Július 24., szombat
Győr / Duna rakpart sétány Július 31., szombat
Komárom / Termál-strand parkolója Augusztus 01.,vasárnap
Miskolc / Sportcsarnok Augusztus 07., szombat
Tihany Augusztus 11.,szerda
Siófok Augusztus 15.,vasárnap
Balatonalmádi Augusztus 16., hétfő
Balatonfüred Augusztus 17., kedd
Keszthely Augusztus 18., szerda
Balatonföldvár Augusztus 19.,csütörtök
Balatonboglár Augusztus 22., vasárnap
Hatvan-Tura Augusztus 28., szombat
Debrecen Szeptember 04., szombat
Nyíregyháza Szeptember 05.,vasárnap
Gödöllő Szeptember 10., péntek
Szeged Szeptember 12., vasárnap
Budapest / Campona bevásárlóközpont Szeptember 19., vasárnap


Az RTL Klub hírforrásai

Az RTL Klub a CLT-UFA családba belépve csatlakozott az ENEX Network-höz. Ebben a CLT-UFA által irányított szervezetben több európai és más műsorszolgáltató osztja meg egymással híranyagait non-profit alapon. Ez a kapcsolat különösen előnyös Magyarország számára az Európai Unióhoz való csatlakozás során, hiszen magyarországi híranyagok könnyebben kerülhetnek más csatornák képernyőire, és ezáltal az Unió lakói még jobban megismerhetik országunkat. Az RTL Klub megvalósította a decentralizált hírgyűjtés elvét.
A csatorna számára a vidék ugyanakkora hangsúlyt kap, mint a főváros, a hírek a társadalom széles rétegeiről tudósítanak. Az RTL Klub saját vidéki tudósítóhálózatot hozott létre (Miskolc, Debrecen, Békéscsaba, Szeged, Pécs, Zalaegerszeg, Győr) amely képes az egész országot lefedni, és bármely pontjára rövid időn belül eljutni.

Az RTL Klub Magyarországon a legmodernebb digitális technológiát használja a már megszokott analóg rendszerek helyett. Használnak továbbá SNG-t (Satelite News Gathering) közvetítő kocsit, amely az országot bejárva összeköttetést tud teremteni Magyarország bármely pontja között.


A nézőkkel való kapcsolattartás

Egy televíziós csatornának lehetőséget kell kínálni a párbeszédre, interakcióra a nézőkkel és a megfelelő tapasztalatokat levonni a reakciókból és folyamatosan arra törekedni, hogy a lehető legjobban feleljen meg az igényeknek, hiszen hosszútávon csak így maradhat versenyképes csatorna. A nézők számára fontos, hogy észrevételeiket könnyen el tudják juttatni a csatornához. Ezen felül folyamatosan felméréseket, közvélemény-kutatásokat végznek a nézők körében.

Működik az RTL Klub közönségszolgálati telefonszáma (normál tarifával, így bárki számára elérhető: 382 82 83, vagy e-mailben: rtl@rtlklub.hu), amelyen a nézők munkaidő alatt élő operátorral beszélhetnek, munkaidő után pedig üzenetrögzítőn hagyhatják meg észrevételeiket, amelyeket egy kolléga a következő nap meghallgat és igyekszik minden kérdésre a lehető legrövidebb idő alatt válaszolni. Az egy hét alatt beérkező észrevételekről jelentést készítenek, amit a felelős szerkesztőkhöz továbbítanak. A műsorkészítők a tervezésnél figyelembe veszik a nézői igényeket, ezért lényeges, hogy nézők megfelelően artikulálják véleményüket, hiszen ez meghatározó lehet.

A képernyőn megjelenő műsorok rendelkeznek saját telefonszámmal, e-mail címmel illetve postafiók címmel így a néző számára könnyen elérhetők.

Weboldal indításával az Interneten igyekszenek még több információt adni nézőiknek illetve interaktivitásra bíztatni az idelátogatókat.


Televíziós „műfajok”, műsortípusok az RTL Klubnál

Az elektronikus médiában nem határolhatók el olyan jellegzetes műfajok, mint a nagyobb múltú irott sajtónál. A televíziózás gyakorlata során kialakultak a jellegzetes műsorhalmazok, amelyek rokonságban állnak egymással: a hír- és információs műsorok, a sportműsorok, a szappanoperák és egyéb sorozatok, a filmműsorok, a show- és magazinműsorok, a játék- és vetélkedőműsorok, a reklám és klipműsorok.
A híradó pl. a nyilvános műsorszórás kezdete óta a televízió egyik vezető műsortípusa. A híradó színvonala, gyakorisága és szerkesztési elvei döntően hozzájárulnak egy-egy televíziós állomás arculatának kialakításához. A néző az itt szereplő riportereket látja leggyakrabban, arcuk, személyiségük szinte a televíziós állomás védjegyévé válik. De vajon a híradó valóban hű tükre-e mindannak, ami itthon és a nagyvilágban történik? Elliot Aronson amerikai szociálpszichológus arra hívja fel a figyelmet, hogy a legtöbb hír és információ éppen a médiában való megjelenése miatt tűnik számunkra lényegesnek, függetlenül valódi súlyától, az információ tényleges fontosságától.

Az RTL Klub egyik magazinműsora, mely érdekes módon közszolgálati típusú, persze hajnali időpontban (a vidék, ma is a Nappal kel fel) :
A DUNÁNÁL, SZERDA 6:00

„Találkozott már Ön az utolsó drótos tóttal? Evett már szarvasi brinzát? Tudta azt, hogy a tizenhárom aradi vértanú közül akadt olyan, aki leginkább csak káromkodni tudott magyarul? Még ha mindezekre a kérdésekre igennel válaszolna, akkor is érdemes bekapcsolni a tévét kedd délelőttönként. Hiszen "a Dunánál", az RTL Klub kisebbségekkel, nemzetiségekkel foglalkozó műsora nem csak érdekességekkel szolgál. Egy kényelmes fotel, a többit ránk bízhatják.
Jó tízmillióan élünk itt, tágabb értelemben a Dunánál. Kisebbségiek, többségiek, nemzetiségiek és azok, akiknek már fogalmuk sincsen, hogy kisebbségiek, többségiek, nemzetiségiek-e avagy sem. Nekik mindannyiuknak szól magazinunk. Titkos receptúrák, generációkon át őrzött fortélyok tárulnak elénk, a zalaszerdahelyi horvát rétes készítésétől a világhírű sváb borok érlelésén át az utolsó drótos tót életéig mindenhová bepillanthatunk. Különleges kisebbségi, nemzetiségi sorsokon keresztül Magyarország kevéssé ismert arca válik láthatóvá. Hogy milyen ez az arc? Nézzék meg kedd délelőtt 11.30-kor az RTL Klubon!”

A műsorvezető: Nagy Tünde

Egy másik példa az ugyancsak nem kereskedelmi adókra jellemző dokumentum sorozat, igaz igen késői szórási időben:
A MI HUSZADIK SZÁZADUNK / CENTURY HÉTFŐ - 23:05
angol dokumentumfilm-sorozat

„A huszadik század a szélsőségek és ellentmondások évszázada: elképesztő eredmények és óriási kudarcok, tudatlanság és felvilágosodás, egyenjogúság és elnyomás, globalizáció és izoláció, pletyta és igazság - mindezek egyaránt jellemzői századunknak. A népszerű sorozat 13 epizódja szórakoztató stílusban mutatja be az évszázad történetét.”

A sorozat témái a bulvársajtóra jellemző értékbeállítódást tükrözik:

Út az ismeretlenbe: hősök és megszállottak, akik még magasabbra, még gyorsabban, még messzebbre akartak eljutni

Az erőszak politikája: 100 év forradalmai, terrorizmusa, merényletei

A test megszállottai: egészség, szépség, fittness és divat

Dicsőség és Halál: a huszadik század harcterei

Metropolis: az ember és a gép - a vágy, hogy uraljuk és alakítsuk környezetünket

Hírnév: híres és hírhedt személyiségek a világ színpadán

A legjobbak: a század legendás sportolói

Szabadság: polgári engedetlenség, polgári ellenállás, polgárjogi mozgalmak


Katasztrófák: San Franciscótól Bhopal-ig - ember és természet hatása a környezetre

Így szórakozunk mi!: a tömegszórakoztatás és tömegtájékoztatás hatása

Botrány!: szex, titkok és korrupció

Utópia: az ideális társadalomról alkotott ideológiák

Örökség: Milyen örökséggel lépünk át a 21. századba?



A televízió intim, személyes viszonyra törekszik nézőjével, s ennek egyik jól érzékelhető jele, hogy a műsoridő felosztását annak szerkezetét a néző életritmusához próbálja igazítani. A televíziós társaságok legfontosabb tulajdona nem a székház, nem a technikai berendezések, s nem is a sugárzott műsorok, hanem a műsoridő. Adásidőt vásárolnak, ami olyan értékes tulajdon, hogy ma már megvásárlását minden országban a törvény szabályozza.


Bezárólag


„Alkossuk meg életünk tv-kollázsát: kapcsoljunk át a híradóról a szappanoperára a sportra dokfilmre a játékfilmre…a kapcsolgatás a kábeles és műholdas adások elszaporodása idején született…ahhoz vezet, hogy végül senki nem néz semmit: mindenki a semmibe kapcsol. A művészet a kapcsolgatásban van: a saját, különbejáratú látvány felépítésében.”

Kapcsolgatás, avagy nulla tudat = Nesze neked posztmodern c. könyv

Magyarországon lezajlott egy teljes körű átalakulás, egy totális rendszert felváltott egy új, liberális paradigma. Már nem szabják meg politikailag, hogy mit kell gondolnunk a világról és magunkról, elvileg megválaszthatjuk, hogy hogyan éljünk. De az átültetett modell talán még rafináltabban korlátoz bennünket a szabadságunkban. Nem politikai, hanem üzleti érdekek szabják meg, hogy mit tartunk értéknek, minek érdemes életünket szentelni.
„Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan”, jók lennének a jelszók, ha közben nem felejtettük volna el, hogy mi a századokon átívelő sejtett, érzett cél: emberségünkben kibontakozni és visszaszerezni az elidegenedéstől ami jár nekünk.
Hankiss Elemérék annak idején a médiaháborúval lerakták a liberális társadalmi nyilvánosság alapjait, megszületett a médiatörvény. Ma a mi feladatunk, hogy megtaláljuk a felkínált lehetőségek között a számunkra megfelőt (ha ilyen nincsen, teremtsük meg) és ne váljunk gazdasági-ideológiai-társadalmi befolyásolás kiszolgáltatottaivá.
A tét: életünk minősége, emberségünk mivolta!

Felhasznált irodalom:


Hartai László – Muhi Klára: Mozgóképkultúra és médiaismeret.
Korona Kiadó, 1998.

Richard Appignanesi – Chris Garratt: Nesze neked posztmodern.
Ikon Kiadó, 1995.

Hankiss Elemér: Proletár reneszánsz.
Helikon, 1999.

Fókusz Magazin I. évfolyam 1. Szám
1998. november

http://www.rtlklub.hu